بررسی و اصلاح ساختار سایت

بررسی و اصلاح ساختار سایت

ویژگی های یک سایت خوب

هدف از راه اندازی وب سایت (خواه دولتی، شرکتی یا شخصی) ارائه اطلاعات به مخاطبان می باشد. این اطلاعات می تواند جهت آگاه ساختن آنها از خدمات، محصولات و یا صرفا ارائه اطلاعاتی به مخاطبان مورد استفاده قرار گیرد.

زمانی که مخاطب، از وب سایت بازدید می کند، باید بتواند اطلاعات مورد نظرش را به راحتی در آن پیدا کند. وظیفه مدیر وب سایت این است که دسترسی مخاطب را به اطلاعات مورد نظرش تسهیل نماید.

دسترسی آسان به اطلاعات وب سایت؛ بدین معنی است که مخاطب بتواند اطلاعات مورد نیاز خود را در کوتاهترین زمان ممکن و با بهترین کیفیت بدست آورد.

جستجو در محتوای وبسایت، این امکان را به مخاطبان می دهد تا در کمترین زمان ممکن به مطلب مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند. برای اینکه جستجو، در همه صفحات و مطالب امکانپذیر باشد لازم است تا محتوا به صورت متن، در وبسایت به کار رود.

در مواردی که امکان استفاده از متن وجود ندارد، لازم است تیتر مطالب و کلمات کلیدی و یا تگ ها به صورت صحیح به کار برده شود تا حداقل تیتر مطلب در نتایج حاصل از جستجو نمایان شود.

علاوه بر موارد فوق، نقشه و ساختار صحیح وبسایت این امکان را به مخاطبان می دهد تا مسیری صحیح را در وبسایت طی کنند تا به مطلب مورد نظر خود برسند. این ساختار صحیح، همچنین موتورهای جستجو را کمک می کند تا همه صفحات وبسایت را شناسایی کرده و به تبع آن برای بهینه سازی وبسایت مناسب می باشد.

کیفیت سایت و موتورهای جستجو

موتورهای جستجو از پارامترهای زیادی برای تشخیص کیفیت کدهای نوشته شده برای سایت، استفاده می کنند.

یک صفحه وب سریع و با کیفیت می تواند تاثیر بهتری بر مخاطب گذارد و موتورهای جستجو نیز این سایت ها را در انتخاب اول به مخاطبان پیشنهاد می کنند. بنابراین افزایش کیفیت سایت می بایست در اولویت باشد.

موتورهای جستجو اکثر پارامترهای کیفی را به صورت کمی ارزیابی و بررسی می کنند، لذا فهرستی از این پارامترهای قابل بررسی را در ادامه پیشنهاد می کنیم.

لازم به ذکر می باشد که غالبا ایجاد تغییرات و بهینه سازی CMS ها بسیار دشوار و گاها ناممکن است. استفاده از CMS هایی مانند وردپرس یا فروشگاه سازهای منبع بازی مانند پرستا شاپ یا ووکامرس، علاوه بر مزایای بسیار، معمولا دارای کدهای شلوغی هستند؛ زیرا اکثر این سامانه های منبع باز و معروف، برای استفاده در کسب و کارهای مختلف و با ویژگی های متفاوت آماده شده اند.

عناوین - Headings

استفاده درست از تگ های HTML ویژه عناوین می تواند تاثیر بسیار زیادی در بهینه سازی سایت ایجاد نماید. یکی از مهمترین تگ های عناوین تگ h1 است.

توصیه می شود فقط و فقط از یک تگ h1 در هر صفحه استفاده شود. این تگ معمولا بعد از تگ Title مهمترین تگ در یک صفحه به شمار می آید.

در برخی سایت ها از تگ h2 برای عناوین مقالات یا صفحات استفاده می شود و تگ h1 به نام سایت اختصاص می یابد که صحیح نیست و به هیچ وجه توصیه نمی شود.

گاها قسمت هایی از نوار کنار صفحه شامل تگ های h1 است که باید حتما تغییر کنند.

بعضی اوقات قسمت هایی از نوار پایینی صفحه (فوتر سایت) شامل تگ های h1 است که باید حتما تغییر کنند.

به عناوین فوتر و نوار کناری می توان از تگ h4 به بعد اختصاص داد.

سایر قسمت های متن می تواند در تگ های P قرار گیرد.

عناوین دیگر صفحه می تواند با توجه به اهمیت آن ها h2 یا h3 باشند.

تگ main

تگ main اصلی ترین قسمت محتویات یک صفحه وب را مشخص می کند. این قسمت شامل مهمترین محتویات یک صفحه یا یک نرم افزار مبتنی بر وب است. این تگ شامل قسمت های تکرارشونده در سایر صفحات مانند لوگو، نوار جستجو، فوتر و مانند آن نمی شود.

طبق استاندارد نباید بیشتر از یک تگ main در هر صفحه وب وجود داشته باشد و این تگ نباید در داخل تگ های article و aside و footer وheader و nav استفاده شود. البته ظاهرا در استاندارد نهایی این محدودیت حذف شده است ولی با این وجود توصیه نمی شود.

سایر تگ های HTML5

استفاده از تگ های مدرن HTML5، می توانند خوانایی کدهای سایت را افزایش دهند. این مزیت علاوه بر تحت تاثیر قرار دادن ربات های موتورهای جستجو می تواند در نسخه های جدید مرورگرها مزایای ویژه ای داشته باشد. در زیر به چند نمونه از آنها اشاره می کنیم.

تگ article: برای تعیین یک قسمت مجزا از صفحه استفاده می شود و لازم است دارای یک تگ h1 تا h6 برای نمایش عنوان باشد. تگ article علاوه بر اینکه می تواند شامل header یا footer باشد، می تواند حاوی article هم باشد. مثلا در پست های بلاگ ها هر کامنت می تواند خود یک article باشد.

تگ section: شامل یک تکه از اطلاعات مرتبط به هم در یک صفحه وب است. این تگ کاربردی مشابه با  div دارد با این تفاوت که section شامل چند تگ مرتبط به هم است و لازم است شامل یک تگ h1 تا h6 برای عنوان هم باشد. در صورتی که اطلاعات زیادی در section قرار گیرد باید از article به جای آن استفاده کرد.

تگ aside: رای استفاده نوار کناری یا الحاقیات توصیه می شود و استفاده از آن برای متن های داخل پرانتز خودداری شود.

افزودن نظر

CAPTCHA2